Data publicare: 26 septembrie 2022
ANTINOSTALGIA.
Expoziție de fotografii și colaje. Andrei Pandele și Ion Isaila
Organizator Muzeul Ororilor Comunismului în România
La Muzeul Judeţean de Etnografie şi al Regimentului de Graniţă din Caransebeş
…………………………………
Vernisaj 02 septembrie 2022
Expoziția organizată de Muzeul Ororilor Comunismului în România la Muzeul Judeţean de Etnografie şi al Regimentului de Graniţă din Caransebeş transpune pe simeze fenomenul nostalgiei revizitat printr-o analiză critică a prezentului. Antinostalgia investighează relația dintre public și memoria individuală a vieții private. Revizitarea trecutului constituie un efort cathartic în care privitorul, indiferent de vârstă intră in contact cu amintirile unei epoci la care a fost martor, sau a asistat prin prisma mărturiilor.
Antinostalgia este, de fapt, un vaccin pentru nostalgie, unde reacțiile se pot manifesta pe un spectru larg al emoțiilor, în care acceptarea sau refuzul trecutului reprezintă un proces de vindecare și cunoaștere personală. Cele două valențe ale memoriei, cea afectivă, respectiv cea colectivă se completează într-un arhipelag fotografii și colaje definite ca borne ale amintirii unei ere dominate de cultul personalității lui Ceaușescu.
Vă invităm să răspundem împreună la întrebarea care unește întregul itinerar vizual: unde este rădăcina nostalgiei? Este ea constituită din regretele unui timp pierdut sau din amintirea unei tinereți edulcorate de impactul memoriei colective? Acest vaccin are rolul fundamental de atinge punctele nevralgice ale privitorului, în consens sau chiar și disonanță, cu scopul de determina emergența gândirii critice, generate de revizitarea propriei experiențe sau a amintirilor transmise din generație în generație. De ce este important să ne reevaluăm prezentul prin spectrul trecutului recent? Pentru că în fiecare dintre noi, indiferent de vârstă sau profilul educațional, germenii unei gândirii captive în rigorile ideologice ale fantomei comunismului s-au păstrat sub diferite forme. Vindecarea de trecut prin Antinostalgie devine un reper social în care putem să trăim un prezent imun la un potențial viitor regim totalitar.
Pe lângă latura documentară, o calitate majora a fotografiilor sale este realizarea artistică. Ele se regăsesc azi în albume și pe net. Noi am ales pentru expoziție fotografii mai puțin cunoscute. Ele forțează ochiul privitorului să vadă ceea ce lipsește, golul, absența, fractura despre ce nu se vorbește. Motorul acțiunii, dinamica care pune în mișcare poveștile din imaginile lui Andrei Pandele sunt anulate de nonsensul acelei acțiuni, de lipsa de funcționalitate și de sentimentul de disconfort.
Operele expuse provin din arhiva personală de piese papetare, în tehnică mixtă: grafică, colaj, pictură, ready-made, intervenții pe fotografii. Autorul le numește: „mărturii din arhiva dadaimport.ltd. /societate anonimă cu răspundere nedeterminată pentru schimbări, impulsuri, revoluții /secția presă, protocol, propagandă”.
In expoziția de la Caransebeș alăturăm operele create înainte de 1989 de cei doi artiști. Memoria de pe pelicula fotografică a lui Andrei Pandele se prelungește sau se întrerupe cu declarații grafice ale lui Ion Isaila, într-un mesaj comun de activism social pentru drepturile omului în vreme de dictatură.
Până la urmă avem de a face cu două tipuri de colecții patrimoniale: cea foto-grafică a unui timp și spațiu clar definit și cea grafică, cu mesaje anticomuniste exprimate într-o manieră de dizidență artistică.
Alexandru Groza, coordonator proiect, manager MOCR
Irina Hasnaș Hubbard, curator, muzeograf MOCR